2011-09-25

Lights & Music

Jag vill börja med att berätta lite om vad som händer just nu. Jag har fått chansen att delta i skapandet av ett helt nytt nätmagasin med stora ambitioner. Fokus kommer att ligga på konst och musik, och jag kommer huvudsakligen att skriva om musik. Jag har knepat ihop en VÄLDIGT tidskrävande artikel, och bloggen har därför blivit lidande. Nu är det dock slut med det! Ikväll ger jag er lite ny och gammal musik, och imorgon ger jag er en sprillans ny spellista med höstens soundtrack.
...............................................................................................................................................................


>> The Middle East- Blood <<






















Ibland missar man musik, musik som verkar ge livet mening igen. Det är en obeskrivlig känsla, men som många nog förstår ändå. När man hör en väldigt speciell låt för första gången. Det där ögonblicket som alla musikälskare så innerligt söker i varje band men finner i få. När text och musik lyckas trycka på alla knappar samtidigt och gör det nästintill outhärdligt att fortsätta lyssna. Jag må vara lite dramatisk just nu, kanske är det för att jag är trött. Men det är inte första gången jag har den här känslan, och förhoppningsvis långt ifrån sista. 


>> Beirut- The Rip Tide (Peacock MP3) <<






























Condon är tillbaka med en ny platta! I vanlig ordning präglar tonerna från Balkan och Östeuropa samtliga spår men musiken är på något sätt mer sofistikerad på The Rip Tide. Melodierna spretar inte åt alla håll och popen tycks ha haft en betydligt större inverkan på Condon än tidigare. Albumets bästa spår är tveklöst Peacock och inledande spåret A Candle's Fire.

Neon Indian- Era Extrãna (Polish Girl MP3)






























När jag i december summerar årets bästa skivsläpp vågar jag redan nu garantera att Neon Indian kommer stå högt upp på den listan. Den här skivan har precis allting: känsla, fantastiska melodier och fantastiskt pretentiösa nonsense-texter som berör på det där sättet som enbart pretentiösa nonsense-texter kan. Shoegaze-inspirationen är tydlig och givetvis ett av de största skälen till varför jag så omedelbart fastnade för Era Extrãna. Albumets bästa låtar är Halogen, The Blindside Kiss och Polish Girl. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar